[Tex-nl] Hulp gevraagd m.b.t. mathematische formule in font Myriad Pro

Wilfried Van Hirtum wilfriedvanhirtum at yahoo.com
Mon Dec 13 10:41:12 CET 2010

Dag Gerard

In LaTeX kan een reactievergelijk zo gemaakt worden:

\documentclass[twoside, a4paper]{article}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage{amsmath}
\newcommand{\isotoop}[3]{\ensuremath{{}^{{}^{\phantom{#2}#1}}_{{}_{\phantom{#1}#2}}{\mathrm{#3}}}}
\newcommand{\chemiepijlr}{\ensuremath{\quad\longrightarrow\quad}}
\begin{document}
\begin{align*}
\isotoop{232}{90}{Th}
+ \mathrm{n}
\quad
\xrightarrow{\phantom{xx~dagen}}
%\chemiepijlr
\isotoop{233}{90}{Th}
\quad
\xrightarrow[\text{22,3~min}]{\beta^{-}}
\isotoop{233}{91}{Pa}
\quad
\xrightarrow[\text{27~dagen}]{\beta^{-}}
\isotoop{233}{92}{U}
\end{align*}
\end{document}

De constructie met \phantom zorgt ervoor dat het atoomnummer en het massagetal rechts uitgelijnd worden, en tegen de elementnaam plakken, zonder open ruimte. Het atoomnummer en het massagetal zijn extra klein gemaakt, door ze als een index van een index te beschouwen. Hopelijk heb je hier wat aan.

Zie ook LaTeX voor beginners - deel 3 op mijn website/LaTeX.

Met vriendelijke groeten

Wilfried Van Hirtum