[Tex-nl] WYSIWYG(M) LaTeX editors

Cornie Malan CornelisTheodorus.Malan at capetown.gov.za
Thu Aug 4 12:55:02 CEST 2011

Daar is wel so 'n produk naamlik Lyx.

Ek het dit heel nuttig gevind.

Groete,

Cornie

-----Original Message-----
From: tex-nl-bounces at ntg.nl [mailto:tex-nl-bounces at ntg.nl] On Behalf Of Koen Wybo
Sent: 27 July 2011 14:29
To: tex-nl at ntg.nl
Subject: Re: [Tex-nl] WYSIWYG(M) LaTeX editors

Op 26-07-11 14:45, Wilfred van Rooijen schreef:

> Het nadeel van latex is dat het gewoon niet een WYSIWYG tool is, en
> hoe hard je het ook probeert, het zal altijd lastig zijn om er een
> WYSIWYG systeem a la MS Word van te maken. Als je echt WYSIWYG wil, en
> je documenten zijn niet te gecompliceerd, dan is MS Word of
> Libre-Office misschien een betere oplossing.

Volkomen mee eens.

In alle andere gevallen zou ik een
> editor nemen met een goede ondersteuning van latex, in combinatie met
> een lichtgewicht PDF-viewer met automatische "reload" functie (dus
> niet Adobe Acrobat :-)) ).

Texmaker (zonder X) is een ook een niet-grafische editor waar je dus zelf de code moet intypen: http://www.xm1math.net/texmaker/ Voordeel is wel: ingebouwde pdf-viewer met (rechtermuisknop) mogelijkheid om snel naar de tekst in je LaTeX-bestand te gaan.
Werkt op win / lin en mac. Heel regelmatig updates en extra mogelijkheden en het is in het Nederlands...

Koen