[Tex-nl] Kleinkapitaal

Rick van Rein rick at openfortress.nl
Thu Aug 4 16:19:45 CEST 2011

Hoi Kris,

> Weet iemand toevallig of er een verschil kan bestaan tussen A (gewoon
> kapitaal) en \textsc{A} (dus NIET \textsc{a}, een gewone kleinkapitaal)?

Interessante vraag, ik ben eens gaan graven.

\textsc wordt via \scshape geimplementeerd, en die selecteert een font
zoals cmcsc10 (dat is de default, het is met \scdefault te wijzigen).

> Ik had gisteren een e-maildiscussie met de ontwikkelaar van GeanyLaTeX,
> die denkt dat er bij sommige lettertypes een verschil kan bestaan tussen
> beide, en daarom \textsc{Abc} zinvol vindt. Ik heb er zelf geen gevonden.

Zo'n font bevat vormen voor hoofdletters en kleine letters, en het kan
per font dus verschillen of \textsc{a} en \textsc{A} hetzelfde opleveren.

Ik denk dat Microsoft Word zulke onderscheiden niet maakt, want ik heb
het vermoeden dat daar altijd hoofdletters geschaald worden tot de hoogte
van kleine letters -- een truc in de tekstverwerker dus, die fonts goedkoper
maakt.

Groet,
 -Rick