[Tex-nl] Kleinkapitaal

Frans Goddijn frans at goddijn.com
Thu Aug 4 18:58:57 CEST 2011

On 4 aug. 2011, at 14:43, Kris Van Bruwaene wrote:

> hmmm, ofwel was mijn vraag onduidelijk geformuleerd, ofwel is dit antwoord te lapidair. Ik weet heel goed wat het verschil is tussen kleinkapitaal (\textsc{a} -- let op de onderkast!) en hoofdletters (A). De vraag is: zou het kunnen dat er in bepaalde lettertypes (fonts) nog een tussenvorm bestaat, die dan in LaTeX als \textsc{A} (let op de bovenkast) genoteerd zou worden? Maw is er (ooit) een verschil tussen A en \textsc{A}? Het antwoord daarop vind ik niet op die wikipedia-pagina.

Volgens mij is de macro of het commando triviaal, het gaat er slechts om of het door jou gebruikte font beschikt over echte kleinkapitalen, of dat je met lapmiddelen werkt en hoofdletters gaat verkleinen. Er kan van alles schuilgaan achter \textsc{A} of varianten, ligt er maar aan wat er in de classfile -- die je zelf naar believen kunt aanpassen -- mee wordt bedoeld.

Groet

Frans