[Tex-nl] tekst combineren met slides

Koen Wybo koen.wybo at telenet.be
Fri Dec 9 08:30:15 CET 2011

Dag iedereeen,

interessante post: heb weer bijgeleerd over hoe jullie het aanpakken.
Persoonlijk doe ik een aanpassing in de documentclass i.p.v. \mode
\documentclass[t, handout]{beamer}

Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de handleiding van beamer niet
volledig heb doorgenomen ;-)

Dit zorgt ervoor dat alle presentaties 'geplet' worden tot 1 afbeelding
per frame zodat mijn \pause-commando's genegeerd worden.
Naast \pgfpagesuselayout dat je intern in je document kan gebruiken, kun
je ook een extern programma als pdfjam (met pdfnup) aanroepen.

pdfnup --nup "2x3" --offset ".25cm .25cm" --delta ".25cm .5cm" --frame
true --scale 0.9 presentatie.pdf

Resultaat is presentatie-nup.pdf Ik weet niet in welke mate pdfjam
verbonden is met pgfpages.
Met dit commando kriijg je heel wat witruimte rondom de slides: met
pdfcrop kun je die verwijderen.

Wat je ook kan doen is pagina per pagina rechtstreeks importeren in je
document.
Om afbeeldingen snel naast elkaar te kunnen plaatsen heb ik in het
verleden een nieuw commando (hier met drie afbeeldingen) aangemaakt.
Misschien niet helemaal volgens de regels, maar het werkt.

\newcommand \drieprentjes[6]{

\begin{minipage}[b]{\linewidth}

\center \begin{minipage}[t]{0.3\linewidth}
\includegraphics[width=0.95\linewidth]{beelden/#2} \caption*{#1}
\end{minipage}

\hspace{0.4cm}

\begin{minipage}[t]{0.3\linewidth}
\includegraphics[width=0.95\linewidth]{beelden/#4} \caption*{#3}
\end{minipage}

\hspace{0.4cm}

\begin{minipage}[t]{0.3\linewidth}
\includegraphics[width=0.95\linewidth]{beelden/#6} \caption*{#5}
\end{minipage}

\end{minipage}

}

\drieprentjes{wat tekst ter verduidelijking}{mijnafbeelding1}{wat tekst
ter verduidelijking}{mijnafbeelding2}{wat tekst ter
verduidelijking}{mijnafbeelding3}

Waarschijnlijk kun je dit ook doen voor je presentatie maar dan met
pagina's . Je moet nu wel de opdracht invoeren om de juiste pagina eruit
te halen en niet vergeten: duidelijk de extensie .pdf vermelden bij de
bestandsnaam van je pdf.

\newcommand \drieprentjes-pdf[6]{

\begin{minipage}[b]{\linewidth}

\center \begin{minipage}[t]{0.3\linewidth} \includegraphics||[|page=1,
|width=0.95\linewidth]{beelden/#2} \caption*{#1} \end{minipage}

\hspace{0.4cm}

\begin{minipage}[t]{0.3\linewidth} \includegraphics[|page=2,|
width=0.95\linewidth]{beelden/#4} \caption*{#3} \end{minipage}

\hspace{0.4cm}

\begin{minipage}[t]{0.3\linewidth} \includegraphics[|page=3,|
width=0.95\linewidth]{beelden/#6} \caption*{#5} \end{minipage}

\end{minipage}

}

Weet er iemand hoe je het kan automatiseren om drie opeenvolgende
pagina's in te voegen? Stel: je wil invoegen vanaf slide 4 tot en met 6:
hoe zorg je ervoor dat je in je commando gewoon 4 moet intikken en dat
er dan bij de volgende 1 pagina wordt bijgeteld?

Koen Wybo