[Tex-nl] WYSIWYG(M) LaTeX editors

Koen Wybo koen.wybo at pandora.be
Wed Jul 27 14:28:51 CEST 2011

Op 26-07-11 14:45, Wilfred van Rooijen schreef:

> Het nadeel van latex is dat het gewoon niet een WYSIWYG tool is, en hoe
> hard je het ook probeert, het zal altijd lastig zijn om er een WYSIWYG
> systeem a la MS Word van te maken. Als je echt WYSIWYG wil, en je
> documenten zijn niet te gecompliceerd, dan is MS Word of Libre-Office
> misschien een betere oplossing.

Volkomen mee eens.

In alle andere gevallen zou ik een
> editor nemen met een goede ondersteuning van latex, in combinatie met
> een lichtgewicht PDF-viewer met automatische "reload" functie (dus niet
> Adobe Acrobat :-)) ).

Texmaker (zonder X) is een ook een niet-grafische editor waar je dus
zelf de code moet intypen: http://www.xm1math.net/texmaker/
Voordeel is wel: ingebouwde pdf-viewer met (rechtermuisknop)
mogelijkheid om snel naar de tekst in je LaTeX-bestand te gaan.
Werkt op win / lin en mac. Heel regelmatig updates en extra
mogelijkheden en het is in het Nederlands...

Koen