[Tex-nl] Probleem met xkeyval en TiKz

Boldy, Mike m.boldy at chello.nl
Thu Jun 23 13:26:42 CEST 2011

Beste TeX-ers

Ik probeer een LaTeX command te maken waarin een TiKz picture zit. Met
'xkeyval' kan ik wat keys meegeven. Wat ik eigenlijk wil is dat de
niet gebruikye keys worden doorgegeven aan \begin{tikzpicture}. Ik
gebruik \setkeys*, zodat alle niet gebruikte keys worden verzameld in
\XKV at rm. Die gebruik ik als optioneel argument van de tikzpicture
omgeving. Dus zoiets:

\newcommand{\mycanvas}[1][]{
  \setkeys*{FAMILY}{...}  % hier zet ik de default keys
  \setkeys*{FAMILY}{#1}   % dan de keys in argument #1
    :
  \begin{tikzpicture}[\XKV at rm]
    :

En dit werkt dus niet. Het gaat mis zodra \XKV at rm een '='- teken of
een komma bevat. Ik vermoed dat het iets met de catcodes van '=' en
',' te maken heeft. De xkeyval-package zet die op 12 en aan het eind
worden die weer gerestored. Ik heb even wat gepriegeld met \the
\catcode, en het lijkt er op dat de catcodes in \XKV at rm inderdaad 12
(dus 'other') zijn. Zoals het hoort, denk ik dan. Toch geeft TiKz een
foutmelding, meestal iets in de zin van 'I do not know the key /tikz/
scale=2 and I am going to ignore it'. Waaraan overigens ook te zien is
dat TiKz de '=' als letter opvat (toch?). Is er iemand die me kan
vertellen wat er aan de hand is, en hopelijk ook wat ik kan doen om
het te verhelpen?

Mike Boldy
Universiteit Twente
m.c.boldy at utwente.nl