[Tex-nl] NTG bijeenkomst 6 oktober a.s. in Groningen

Hans Hagen pragma at wxs.nl
Wed Oct 5 14:41:43 CEST 2011

On 5-10-2011 12:29, Pander wrote:
> Hallo allemaal,
>
> Ik kan er helaas niet bij zijn. Wel zou ik graag dit met jullie willen
> delen. Drie open source OTF math fonts:

Ter info:

> https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/XITS
> /usr/local/texlive/2011/texmf-dist/fonts/opentype/public/xits/
> laatste versie xits-math.otf is van 18 september, zie
>    https://github.com/khaledhosny/xits-math
> (update komt uiteindelijk automatisch in TeX Live)

Dit is een bruikbaar font met veel symbolen, extra alternates en wordt
gebruikt om mee te experimenteren, zo is er bv support voor r2l
(arabisch). Het fotn zit al een tijdje in tex live/ctan.

> https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Asana-Math
> usr/local/texlive/2011/texmf-dist/fonts/opentype/public/Asana-Math/
> laatste versie Asana-Math.otf is van vier oktober, zie
>    http://www.ctan.org/tex-archive/fonts/Asana-Math/
> (update komt uiteindelijk automatisch in TeX Live)

Dit font is bedoeld voor palatino en is een beetje een samenraapsel. Het
tex gyre project (onder andere door de ntg gesubsidieerd) zal hopelijk
een betere oplossing geven.

> https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Latin_Modern
> /usr/local/texlive/2011/texmf-dist/fonts/opentype/public/lm
> beta versie lmmath-regular.otf zie
>    http://www.gust.org.pl/projects/e-foundry/lm-math/download
> (als iemand contacten heeft, vraag of ze 'm aan CTAN en vervolgens aan
> TeX Live toevoegen)

Dit font is een eerste opbrengst van het user group gefinancieerde
project en zit al in texlive.

Verder is binnenkort bij tug een opentype lucida set te koop met otf
math ondersteuning. Momenteel worden al deze fonts getest. Overigens
dient daarbij het otf font cambria-math (gebruikt voor math in microsoft
word) als standaard.

Er zijn meer oplossingen, bv virtual math fonts in luatex. Over dit
soort ontwikkelingen wordt regelmatig in de MAPS gerapporteerd.

Hans

                                           Hans Hagen | PRAGMA ADE
               Ridderstraat 27 | 8061 GH Hasselt | The Netherlands
     tel: 038 477 53 69 | voip: 087 875 68 74 | www.pragma-ade.com