[Tex-nl] Extra pagina in .pdf document

Jan Geenen geenenjw at planet.nl
Tue Jan 24 09:48:55 CET 2012

Dag,
Extra pagina in .pdf document.

Ik werk aan een document met veel hoofdstukken. Ik ontdekte dat een hoofdstuk in de .pdf file een extra pagina had gekregen en een blanco pagina om het volgende hoofdstuk op een oneven paginanummer te laten beginnen.

In het .tex document was er niets bijzonders te zien. Het hoofdstuk eindigde met op een nieuwe regel twee woorden, een voornaam en een achternaam.

Ik heb gezocht naar documentatie hoe dit gekomen is en hoe ik deze fout kan herstellen. Zonder resultaat.
In het .pdf hoofdstuk kan ik een pagina verwijderen maar dan is de hele paginanummering verstoord. En bij de eerst volgende typeset verschijnt de pagina weer.

De huidige situatie:

Hoofdstuk 20.tex eindigde met twee woorden. Hoofdstuk 20.pdf eindigde met een extra pagina met een volledige koptekst bestaande uit een paginanummer en rechts een tekst en een paar regels naar beneden de twee woorden (voornaam en achternaam). Verder was de pagina blank.

Ik heb hoofdstuk 20 verplaatst en dat werd nu hoofdstuk 18. In het .pdf document eindigt dit hoofdstuk 18 zoals het hoort. Maar het nieuwe hoofdstuk 20 laat heel wat anders zien.

De twee getallen die hier onder volgen zijn het fysieke paginanummer en het boek paginanummer.

251/241		begin hoofdstuk 18 (oud nummer 20)
263/251		eind hoofdstuk 18
			automatisch ingevoegde blanco pagina

265/253		begin hoofdstuk 19
272/260		eind hoofdstuk 19

273/261		begin hoofdstuk 20
282/270 	eind hoofdstuk 20
283/271		extra pagina met als kopregel alleen het paginanummer (271) en als tekst de
			twee woorden (voornaam en achternaam) van het vroegere hoofdstuk 20 en nu hoofdstuk 18.
 284/272	extra pagina met een volledige kopregel (links het paginanummer en rechts
			de tekst die behoort bij hoofdstuk 20) en verder is de pagina leeg.

285/273		begin hoofdstuk 21
321/309		eind hoofdstuk 21
			automatisch ingevoegde blanco pagina

De volgende hoofdstukken vertonen geen afwijkingen.

Vraag is hoe kan ik deze extra pagina's verwijderen zodanig dat de nummering correct blijft?

M.vr.gr. Jan Geenen