[Tex-nl] Extra pagina in .pdf document

Rick van Rein rick at openfortress.nl
Tue Jan 24 10:01:08 CET 2012

Hoi Jan,

> Ik werk aan een document met veel hoofdstukken. Ik ontdekte dat een hoofdstuk in de .pdf file een extra pagina had gekregen en een blanco pagina om het volgende hoofdstuk op een oneven paginanummer te laten beginnen.

Dit is standaardgedrag bij sommige stijlen, zoals book en de
thesissen, geloof ik.  Zo te horen gebruik jij zo'n stijl.
Als je gewendt bent aan bijvoorbeeld \documentclass{article}
is dat even wennen.

Aanpassen hiervan doe je in de document class options.  Ik
zocht op "latex book document class options" en vond

http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Basics

waar je onder andere vindt

twoside, oneside

	Specifies whether double or single sided output should
	be generated. The classes article and report are single
	sided and the book class is double sided by default. Note
	that this option concerns the style of the document only.
	The option twoside does not tell the printer you use that
	it should actually make a two-sided printout.

Groet,
 -Rick